Verslag dagstage Stephan Fellinger bij Urban Arrow

Afgelopen maand mocht ik, Stephan Fellinger, vanuit ons concept dagstage.nl weer een dag meekijken in de keuken van een bedrijf. Deze keer bij Urban Arrow. Dit bedrijf maakt elektrische transportfietsen voor consumenten en bedrijven. Of eigenlijk is dit de volgende generatie van elektrische mobiliteit en noemen we ze elektrische “cargofietsen”. Het bedrijf heeft haar kantoor in Amsterdam zitten, met een grote werkplaats die vol staat met indrukwekkende voertuigen, die klaar staan voor bedrijven als Coolblue, Albert Heijn en Post.nl. De echte productielocatie van de fietsen staat in Beverwijk.

Stephan Fellinger dagstage
De werkplaats van Urban Arrow

Proefrit
Mijn dagstage begint eigenlijk al een paar weken eerder, bij een voorbereidingsgesprek met een van de mede-oprichters van Urban Arrow, Jorrit Kreek. Na een korte rondleiding krijg ik al gelijk het aanbod om een proefrit te maken met hun elektrische twee- en driewielers. Die kans grijp ik met beide handen aan, de fietsgek die ik ben is nieuwsgierig hoe deze grote jongens fietsen. En of het nu de tweewieler is met de grote bak voorop, of de driewieler met vooraan een as met twee autobanden, het rijdt opvallend comfortabel en wendbaar. Natuurlijke helpt de grote Boschmotor qua aandrijving, maar de wendbaarheid en wegligging is prima de luxe. Ik rij met een grote grijns rond, een mooi begin….

Stephan Fellinger op dag stage
Oprichter Jorrit Kreek naast de indrukwekkende driewieler van Urban Arrow

Urban Arrow
Een paar weken later begint mijn echte dag stage en beginnen we de dag met de inmiddels bij veel organisaties bekende standup met de verschillende afdelingen binnen Urban Arrow. Denk aan sales, administratie, marketing, development, maar ook de afdeling die verantwoordelijk is voor de kwaliteitscontrole bij Urban Arrow. Bijzonder aandacht is er tijdens de standup voor het International Cargo Bike Festival wat later in de week in Groningen zal worden georganiseerd en waar Urban Arrow van de partij zal zijn. Dit festival is een internationale bijeenkomst voor partijen in de Cargo Arrow branche, waarbij de vorige editie in Denemarken werd georganiseerd. Een belangrijke plek dus voor Urban Arrow om aanwezig te zijn voor bestaande en nieuwe relaties.

DNA
Na de standup loop ik mee met de marketingafdeling. Vanwege het genoemde festival is het daar een tikje hectisch, maar ondanks dat, valt me op hoe relaxed de Urban Arrow mensen zijn en de tijd voor me nemen om uit te leggen wat ze doen op de marketingafdeling. Ik krijg de Brand Guide te zien van het merk. En het begrip trots zit duidelijk in het DNA van het merk, dat heb ik al gemerkt. Medewerkers zijn trots deel uit te maken van een nog jong bedrijf, dat flink aan de weg timmert als het gaat om elektrische fiets-oplossingen qua vracht.

Fellinger op dagstage
Een vrachtfiets op maat voor transport van andere fietsen.

De afdeling marketing houdt zich met een brede range aan activiteiten bezig. Van video’s op You Tube voor consumenten en fietsenmakers, tot aan nieuwe prijslijsten voor dealers. Van de website tot aan talloze events waar Urban Arrow vertegenwoordigd is. Het is duidelijk, er is genoeg te doen op het gebied van marketing.

Fellinger op dagstage
De showroom van Urban Arrow

Kwaliteitscontrole
Na de marketingafdeling haak ik aan bij een vergadering van de afdeling die verantwoordelijk is voor de kwaliteitscontrole. Daar houdt men vinger aan de pols om te zorgen dat het snelgroeiende bedrijf kwaliteit levert en blijft leveren. Urban Arrow zit aan de bovenkant van het elektrische transportfietsen segment, dus juist het blijvend onderscheiden qua kwaliteit is daarbij essentieel. Tijdens de vergadering van Quality Control zijn allebei de oprichters aanwezig Jorrit Kreek en Gerald van Weel en je merkt ook duidelijk, aan de vragen die ze stellen, dat ze hun product tot in detail kennen.

Uitstralen merk
Het is tijd voor de volgende afspraak. We gaan in gesprek met een bedrijf dat een voorstel heeft voor kleding die de mensen van Urban Arrow kunnen dragen tijdens evenementen en beurzen. Het gesprek gaat natuurlijk over meer dan kleding. Het gaat over de manier wat het merk wil uitstralen en hoe je dat doet op een manier dat je je onderscheidt.

Afsluiting
Ik sluit de dag af met een gesprek met Jorrit. Wat heb ik geleerd en wat is me bijgebleven? Dat werken in een super snelgroeiend bedrijf, in een snel groeiende, compleet nieuwe en zeer dynamische markt extra spannend is.  Alsof je op 6 schaakborden tegelijk speelt. Heel erg mooi, maar ook ingewikkeld (mooi). Het voelt een beetje als Ajax in Europa dit jaar. Dat het op mag nemen tegen partijen met veel grotere budgetten, maar wel iets prachtigs neerzet in de Champions League waar iedereen vol bewondering naar kijkt.

Maar ik weet dat het bij het team van Urban Arrow ook niet bij dat ene seizoen zal blijven. Ik weet zeker, over een paar jaar kan ik vol trots zeggen dat ik nog een dag stage bij ze liep, toen ze nog relatief klein waren. Dank voor mooie dag Team Urban Arrow!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *